top of page
Search
moran perri

תורת העיצוב הביופילי- עיצוב פנים והלבשת הבית בהשראת הטבע

Updated: Dec 1, 2023

בחברה התובענית שבה אנחנו חיים בעולם המערבי, אין זה פלא שאנחנו מחפשים דרכים להתנתק ולו במעט מהעיר הסואנת, מכל הגירויים והמידע הבלתי פוסק , מהמרוץ של החיים.

האלטרנטיבה היא הטבע, שממנו התרחקנו במרוצת השנים, ושהיום אנחנו עושים מאמצים רבים כדי להחזיר אותו אל תוך הבתים. לכן בשנים האחרונות מאוד מתחזקת המגמה של תורת העיצוב הביופילי- עיצוב פנים והלבשת הבית בהשראת הטבע.

הבחירה בטבע היא לאו דווקא מודעת. מדובר בצורך ביולוגי ואבולוציוני שקיים גם אצל טיפוסים אורבניים, מחקרים הוכיחו את הדחף האנושי המולד להתחבר לטבע ואת הצורך שלנו להיות חלק ממנו וחלק מהמערכת האקולוגית הכוללת.


העיצוב הביופילי מחבר בין האדם לטבע בתוך הסביבה הביתית או סביבת העבודה. בעיצוב ביופילי מתרגמים אלמנטים שמקורם בטבע, לאלמנטים עיצוביים , על מנת לשפר ולחזק את הקשר של האדם עם הטבע. כמות הולכת וגדלה של מחקרים מדעיים מצביעים על כך שאנשים הם יותר פרודוקטיביים, יצירתיים,שמחים ובריאים כאשר הם חווים קשר יומיומי עם הטבע.


לטבע יש קשר עמוק לבריאות ול־well being שלנו, סביבה המחוברת לטבע היא בריאה יותר ומעודדת יצירתיות ושגשוג. אלמנטים מהצומח בשלל צורות נתפסים כמחזקים, מרגיעים ואף מבריאים. נוסף על כניסתו של הטבע לתוך מרחב המחיה בדמות צמחים, שימוש בחומרים טבעיים, ואלמנטים מהטבע, מגמת העיצוב הביופילי כוללת גם שילובי גוונים מהטבע או פריטים בטקסטורות ופטרנים מהטבע.


השימוש בחומרים טבעיים מתחבר גם לערך הייחודיות שמאוד מתחזק בימינו,

בניגוד לחומרים פלסטיים, חומרים טבעיים רבים נעדרים אחידות, כך שהפריטים המתקבלים שונים זה מזה, וכך מקבלים מוצר יותר טבעי, יותר אותנטי וייחודי.

בעבר ,עיצוב הבית בחומרים טבעיים היה נפוץ בעיקר בעיצוב בתים בסגנון כפרי ,היום ניתן לראות את המגמה מתחזקת גם בעיצוב בתים בסגנון מודרני,עיצוב פנים בסגנון נורדי ועיצוב פנים בסגנון ג'פנדי. השימוש בחומרים טבעיים יכול לבוא לידי ביטוי כבר משלב התכנון הראשוני ובחירת החומרים הבסיסיים לשיפוץ ועד לבחירת הריהוט והלבשת הבית.אפשר להשתמש בחומרים טבעיים גם בשיפוץ נקודתי יותר כמו שיפוץ מטבח או עיצוב חדר הילדים.



ישנם פילוסופים רבים המצביעים על כך שהמשיכה שלנו לטבע טבועה במקורות האבולוציוניים שלנו, מהתפתחות בסביבה טבעית ברובה. תיאוריה זו, שהועלתה על ידי E. O. Wilson, מי שטבע לראשונה את מושג הביופיליה, מסבירה שיש לנו רצון תת מודע להתחבר לטבע ולאמץ מערכות טבעיות. מושג זה עומד בבסיס העיצוב הביופילי, ותומך בהשערה שלבני אדם יש זיקה רגשית מובנית לאורגניזמים חיים אחרים, ושאנו מחוברים ומקושרים באופן מהותי לצורות ותבניות גיאומטריות גלויות ולא גלויות בטבע.


במאמר שהתפרסם לפני כמה שנים בשם:*"14 הדפוסים של עיצוב ביופילי" הוצגו סדרה של מושגים להבנת הדפוסים והמדע מאחורי יתרונות העיצוב ביופילי. דפוסים אלה מתארים את היחסים בין הטבע, בני האדם והסביבה הבנויה, ומציעים רעיונות וגישות לעיצוב.


1. חיבור ויזואלי לטבע-

חיבור חזותי לטבע ,הנוכחות הפיזית של אלמנטים טבעיים, תהליכים ומערכות חיים טבעיות בסביבה הויזואלית שלנו. חיבור זה לטבע הניב במחקרים את ההשפעות השיקומיות הגבוהות ביותר בהשוואה לכל הדפוסים הביופיליים האחרים. עדויות מדעיות תמכו בכך שחיבור חזותי לטבע יכול להפחית את לחץ הדם ואת קצב הלב, לשפר את הבריאות הנפשית ואת הקשב ולהגביר את תחושת האושר הכללי שלנו.

*tulum sfer ik- photos by: moran perri okun

2. חיבורים תחושתיים נוספים לטבע-

חיבורים תחושתיים נוספים עם הטבע כוללים צלילים, ריחות, טעמים ומרקמים המעידים על הימצאות בטבע. דוגמאות לדפוס זה כוללות קול מים זורמים, ריחם של פרחים, תחושת חומרים בעלי מרקם מהטבע, זרימת אוויר טבעי, בילוי עם חיות מחמד וצלילים אחרים המזכירים את הטבע .


3. גירוי חושי לא קצבי-

גירויים תחושתיים לא קצביים הם הסחות דעת קצרות לצורך התבוננות בטבע/אלמנט מהטבע המתרחשות תוך כדי ביצוע משימות שונות. היתרונות הבריאותיים העיקריים נחווים תוך כדי ביצוע משימות במיקוד ויזואלי קצר, כמו שימוש במחשב, שבו על ידי שימוש בגירויים חושיים טבעיים מושך תשומת לב באופן לא מודע ומקדם התנתקות נפשית קצרה מהמשימה. הסחות דעת קצרות אלו (של עד 20 שניות) יכולות להגביר את יכולת האדם להתמקד במשימה על ידי הרפיית שריר העין ומנוחה קצרה.


4.שינויים בטמפרטורה ובזרימת האוויר-

שינויים בטמפרטורה ובזרימת האוויר מחקים את תחושת ההמצאות בטבע.לדוגמא המעבר ממקום חם ומואר למקום קריר ומוצל או ממקום עם משב רוח עדין למקום עם רוח חזקה יותר. נוחות תרמית היא גורם מכריע השולט ברמות האנרגיה, השלווה והבריאות של הדיירים בבית.


5. אלמנט המים-

נוכחות אלמנט המים בסביבה הביתית , החיבור החושי למראה, לצלילים, ולמגע,הם בעלי פוטנציאל להורדת קצב הלב ולחץ דם. לנוכחות של מים יש יכולת לשפר ביצועים קוגנטיביים , להגביר את השלווה ולהשפיע לטובה על הרגשות.

*tulum sfer ik- photos by:moran perri okun

6. אלמנט האור-

כמויות ומינונים שונים של אור וצל משקפים את תנאי האור המשתנים הקיימים בטבע.

כמות האור הטבעי בסביבה הביתית משפיעה מאוד על המנגנונים הביולוגיים והפסיכולוגיים של האדם.במהלך העשור האחרון גדל הידע לגבי ההשפעה שיכולה להיות לאור על ויסות מקצבי היממה ובהתאם לכך ויסות פונקציות ביולוגיות רבות, שיכולות להשפיע על הרווחה שלנו ולהשפיע על דפוסי השינה והערות.

צבעי אור השמש משתנים לאורך היום, החל מצהוב בבוקר, כחול ביום ואדום/כתום בשעות אחר הצהריים/לילה. שינוי זה בצבע משפיע על קצב הלב שלנו ועל רמות ההורמונים המופרשות. כמויות גבוהות יותר של אור כחול מעוררות את הגוף לייצר סרוטונין, ובמהלך הלילה כשאנחנו נטולי אור כחול, הגוף מייצר מלטונין. איזון זה של מלטונין וסרוטונין יכול להשפיע על מצבים בריאותיים רבים כולל; דיכאון, מצב רוח כללי ואיכות השינה.


7. אלמנט השינוי בטבע-

חיבור ומודעות לשינויים במערכות הטבעיות מעורר חיבור בריא בין האדם לטבע. חיבור זה מקדם מודעות לשינויים עונתיים, שינויים הקשורים לזמן ולתהליכי התיישנות בטבע וקשר עם תהליכים טבעיים.החיבור יכול להתבטא בהתבוננות בעץ המשיר עליו בשלכת ומשתנה עם עונות השנה או במודעות להתיישנות הפטינה של הזמן הנראית בחומרים הטבעיים.


8. צורות ודפוסים ביומורפיים-

ייצוגים סמליים של הטבע באמצעות דפוסים, מרקמים ואלמנטים מהטבע. אלו לרוב אלמנטים מופשטים של צורות טבעיות כגון צמחייה, קונכיות, ענפים ואורגניזמים. לבני האדם יש העדפה לצורות ביומורפיות ואורגניות, הן יוצרות ייצוג סמלי של יצורים חיים ומבססות קשר סמלי לטבע.


*tulum sfer ik- photos by:moran perri okun

9. שימוש בחומרים מהטבע-

חיבור חומרי עם הטבע מכיל בתוכו את החומרים, המרקמים והאלמנטים בעיצוב שמקורם בטבע המשקפים את האקולוגיה המקומית ומבססים תחושת מקום.

מטרת דפוס זה היא לעורר תגובות קוגניטיביות חיוביות באמצעות שילוב חומרים שונים מהטבע. מחקרים מראים ששימוש נרחב בחומרים טבעיים בעיצוב החלל מוריד את לחץ הדם.


*tulum sfer ik- photos by:moran perri okun


10. מורכבות וסדר-

בטבע יש תבניות קבועות של מורכבות וסדר. דפוס זה מכוון ליצירת סימטריות וגאומטריות המעוררות את העין ומקדמות תוצאה פסיכולוגית או קוגניטיבית חיובית .

האתגר של דפוס זה טמון ביצירת איזון בין סביבה מורכבת ומזינה חזותית, לבין סביבה סוחפת ומעוררת מתח. המחקר מאחורי דפוס זה צמח מסקירת גיאומטריות פרקטליות והעדפות ראייה, כמו גם התגובות הפיזיולוגיות החיוביות לפרקטלים הקיימים בטבע.

המונח "פרקטל" במקרה זה מתייחס לעיצובים או דפוסים דומים ומוגדלים גיאומטרית וחוזרים על ידי יחס קנה מידה שונה. המתמטיקאי, בנואה מנדלברוט, שטבע את המונח "פרקטל", הגדיר את הפרקטלים של הטבע כ"צורה גיאומטרית מחוספסת או מקוטעת שניתן לפצל לחלקים, שכל אחד מהם הוא (לפחות בקירוב) עותק מצומצם של השלם (כמו לדוגמא בכרובית).

ניתן למצוא דפוסי פרקטלים בארכיטקטורה של יוון העתיקה ובאמנות האסלאמית .



11. תחושת המרחב והפתיחות -"prospect"-

העיקרון טוען שאנו נוטים להעדיף נופים רחבי ידיים ופתוחים על פני נופים בעלי טווח ראייה קטן יותר, מכיוון שלאורך ההיסטוריה האבולוציונית שלנו הם הציעו לנו תחושת בטחון ואת האפשרות לראות סיכונים והזדמנויות פוטנציאליים, והגדילו את סיכויי ההישרדות שלנו . עקרון המרחב והפתיחות בעיצוב פנים מתייחס לבנייה במפלסים המאפשרים קשר עין, חללים/משרדים בתכנון open space, חלונות המשקיפים למרחקים ומחיצות זכוכית או שקופות המציעות נוף ללא הפרעה.

לפי מחקרים היתרונות הפוטנציאליים כוללים ירידה בעייפות, ירידה בתחושות של פגיעות, מתח ורמות משופרות של נוחות והפחתת רמות הלחץ, במיוחד בחלל לא מוכר.


12. מקום מפלט "refuge"-

הגיאוגרף ג'יי אפלטון טבע את תיאוריית Prospect-Refuge על ידי הדגשת הקשר בין תחושת המרחב והפתיחות (prospect) ובין הצורך למקום מפלט והתכנסות(refuge).התאוריה טוענת שסיכויי ההישרדות שלנו לאורך ההיסטוריה האבולוציונית גדלו ככל שאפשרות הצפייה למרחק גדלה מצד אחד, אך גם האפשרות להסתתר ולמצוא מקלט במערות ובצוקים גדלה מצד שני .התיאוריה מאחורי המושג מרחב-מפלט מציעה כי תחושות בטיחות והגנה תלויות בשני גורמים אלו.



13. מסתורין-

מסתורין בטבע ובעיצוב הבית, מוליד תחושת סקרנות וציפייה המעודדת אדם לנוע עמוק יותר לתוך המרחב כדי לחקור אותו.

היתרונות הבריאותיים העיקריים נחווים באמצעות חיזוי של מה שעלול להתגלות בחלל. מצב מסתורין איכותי מקדם סקרנות, וכתוצאה מכך מופעלות תגובות עונג חזקות במוח תגובות ההנאה הללו נראות דרך נוירוני דופמין המופעלים, וזה קורה בדרך כלל כשמשהו לא צפוי אך טוב מתרחש.

דפוס המסתורין מעודד תנועה וחקירה דרך מרחב, שמטרתו להפחית מתח ולקדם שיקום קוגניטיבי. גנים יפניים הם דוגמה למסתורין בעיצוב עם שבילים מפותלים שונים, מוקדי מפתח מעורפלים ומבוכים שמושכים מבקרים דרך הגנים.


14. סיכון/סכנה-

ניתן להגדיר סיכון/סכנה כסביבה שיש בה מרכיב מסוייםשל סיכון, בשילוב יכולת הגנה אפקטיבית מפני אותו סיכון. מטרת דפוס עיצוב זה היא להפעיל תגובות הקשורות למיומנויות פתרון בעיות, סקרנות וכישורי הערכת סיכונים - שפותחו במהלך ילדותנו.

מודעות לאיום אשר ניתן לניהול יכולה לעורר תגובות הנאה, והתוצאה היא רמות מוגברות של דופמין .לכן, להכנסת אלמנט המדמה או מעורר תחושת סיכון בעיצוב הבית יכולה להיות תוצאות בריאותיות חיוביות.


לסיכום, ככל שהעולם הולך ונהיה יותר מהיר ועמוס בגירויים , מתרחשת מגמה הפוכה של חזרה לפשטות, להאטה בקצב החיים, וחיבור מחודש לטבע.

רובנו לא גרים ליד יער חורשה או נחל, ולא לכולנו יש גינה או אפילו מרפסת ,אבל לפעמים מספיק לגדל כמה עציצים , להשתמש יותר בחומרים טבעיים בעיצוב הבית ולצאת פעם בשבוע לטבע , כדי להנות מהחיבור אליו ומתחושת ה well being שהוא מביא לחיינו.




*https://www.terrapinbrightgreen.com/wp-content/uploads/2020/05/14-Patterns-of-Biophilic-Design-Terrapin-2014e.pdf

תורת העיצוב הביופילי- עיצוב פנים והלבשת הבית בהשראת הטבע

333 views0 comments

Comentários


bottom of page